Opony są jedynym elementem styku samochodu z drogą, a przyczepność opony zależy od jej bieżnika, a to z kolei wpływa na zachowanie się pojazdu na drodze, podczas jazdy, skręcania, a także hamowania. Jeśli głębokość bieżnika opony jest mniejsza niż 1,6 mm to znak, że koniecznie należy ją wymienić, ponieważ jazda takim samochodem jest niebezpieczna, a nawet niezgodna z prawem.

Ta wartość 1,6 mm to krytyczna wartość, absolutne minimum jakie może mieć bieżnik. Eksperci twierdzą, że opona traci swoje właściwości jeśli bieżnik jest mniejszy niż 3-4mm, ale jednak jako minimum przyjmuje się to 1,6 mm. Jeżeli głębokość bieżnika jest mniejsza od 1,6 mm to prędkość z jaką auto może wpaść w poślizg spada aż o 40%, dlatego każdy kierowca powinien regularnie sprawdzać głębokość bieżnika w oponach, a zrobić to można naprawdę prosty sposób, za pomocą wskaźnika zużycia bieżnika. Niektórzy myślą, że aby to sprawdzić to potrzebują specjalnego sprzętu do sprawdzenia opon, a to nie prawda. Każda opona posiada gumowe uformowane wybrzuszenie, które znajduje się powyżej podstawy rowka bieżnika.

Wskaźniki zużycia na oponach nazywane są TWI (Treadwear Indicator). Takie zgrubienia pomagają w ustaleniu momentu, w którym bieżnik opony osiąga minimalną dopuszczalną wartość. Oponę wymienia się wtedy, gdy wysokość przylegającego do tego wskaźnika bieżnika zrówna się z poziomem minimalnym. Aby sprawdzić głębokość bieżnika można użyć monety 2 zł, a brzeg monety powinien w całości powinien znajdować się poniżej bieżnika. Sprawdzić trzeba wszystkie cztery opony, a każdy rowek w co najmniej dwóch punktach.

Przystępując do mierzenia należy postawić samochód na równym podłożu i maksymalnie skręcić koła. W ten sposób łatwiej będzie wykonać pomiar i przy okazji będzie można sprawdzić stan ogumienia. Stan bieżnika sprawdza się w kilku miejscach, ponieważ w ten sposób można sprawdzić czy zużywa się on równomiernie. Jeżeli widać różnice w głębokości bieżnika jednej opony to znak, że konieczna będzie wizyta w serwisie, ponieważ może być problem z geometrią  zawieszenia. Jeśli zależy nam, aby do pomiaru wykorzystać specjalne urządzenie to żaden problem.

zużyta opona

Mierniki głębokości bieżnika nie są drogie, bowiem kosztują zaledwie 15 zł, są niewielkich rozmiarów i z użyciem ich nie powinno być problemu. Wynik pomiaru wyświetlany jest na cyfrowym wyświetlaczu. Jeśli nie mamy akurat możliwości podjechać do sklepu, by zamówić miernik, a koniecznie musimy w tej chwili sprawdzić głębokość bieżnika to można zdać się na swoją pomysłowość i skorzystać z zapałki. Wystarczy zaznaczyć wynik na zapałce, a następnie odczytać go za pomocą linijki.

Jeśli nie wiemy czy podołamy zadaniu i czy dobrze zmierzymy bieżnik to można udać się do serwisu. Pracownicy zrobią to za nas i do tego od ręki. W celu swojego bezpieczeństwa i innych kierowcy muszą przestrzegać unijnych przepisów w zakresie bieżnika opon, pilnując odpowiednich wartości opony. Głębokość bieżnika musi mieścić się w określonych normach, w innym przypadku niezastosowanie się do obowiązujących standardów jest karalne. Pamiętać należy także o tym, by utrzymywać ciśnienie w oponach na określonym poziomie zgodnie z zaleceniami określonych producentów.